A derékméret jelzi a veszélyes hasi zsírtöbbletet – férfiaknál 102 cm-nél nagyobb, nőknél  88 cm- nél nagyobb jelentős kockázatot mutathat.  Itt olyan zsírsejtek halmozódnak fel, melyek az erek károsodását, az érelmeszesedést elősegítő anyagokat termelnek. Sikeres a fogyásnál a derékméret jelentősen csökken, a hypertonia is javul!

 

Hipertóniában-magas vérnyomásban elhízás elleni ajánlott és nem ajánlott ételek

ajánlott nem ajánlott
Húsok és felvágottak zsírszegény húsok (pl.: nyúl, pulyka, vadhúsok, sovány borjú és marhahús); zsírszegény felvágottak (pulykából) (pl.: disznóhús, kacsa, liba, hurka); sóban és zsírban gazdag felvágottak, kolbászok, füstölt áruk
Halételek só- és zsírszegény halfélék, (tonhal, busa) füstölt vagy marinírozott halak (sós hering makréla, szardella, olajos szardínia); zsírban gazdag halfélék (angolna, ponty); kagyló és rákfélék
Zsírok és olajok növényi eredetű zsírok és étolajak (napraforgóolaj, kukoricacsíraolaj); zsírszegény vaj és margarin kis mennyiségben nagy mennyiségű vaj, disznózsír, szalonna, margarin, majonéz
Tojás egyéb tojásételek zsíros és sós tojásételek, sós főtt tojás
Tej és tejtermékek zsírszegény tej és tejtermékek (sovány túró, sovány joghurt); só- és zsírszegény sajtfélék (45% zsírtartalomig max. napi 50g) magas zsírtartalmú tejtermékek (tejszín stb.) zsírban és sóban gazdag sajtok (parmezán, juhsajt, ömlesztett sajtok)
Zöldségek, saláták minden fajta zöldség és saláta zöldségkonzervek, készáruk
Burgonya burgonyapüré, főtt burgonya hasábburgonya, chips és egyéb készáruk
Gyümölcs minden fajta gyümölcs
Gabonafélék (kenyér és tésztafélék, rizs) sószegény kenyérfélék, magos kenyér korlátozott mennyiségben (200-300g naponta) erősen sózott pékáruk (pl.: sóskifli)
Cukor, édességek, sütemények kis mennyiségben, a zsírszegény süteményeket előnyben részesíteni nagy mennyiségben édességek és sütemények
Fűszerek egyéb fajták só hozzáadása nélkül fűszerkeverékek, leveskocka, levespor, mustár, ketchup, paradicsompüré
Italok alacsony nátrium tartalmú ásványvíz, gyümölcslé, tea, kávé kis mennyiségben magas nátrium tartalmú ásványvíz nagy mennyiségű zöldséges ivólé, alkohol
Elkészítés módja módja párolás, dinsztelés, grillezés, hirtelen sütés, forrázás zsírban és sóban gazdagon (pl.: fritőzben sütés, marinírozás, panírozás és olajban pácolás)